Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over de impact van het Coronavirus COVID-19 op je geboekte Top Vakantie?

Hier vind je alvast een antwoord!

 

Mijn mama werkt bij Belgacom, maar mijn vriendje wil nu ook mee op reis. Kan dat?

Natuurlijk kan dat! 
Misschien heeft hij of zij recht op een korting via zijn/haar ziekenfonds. Of misschien werkt één van zijn/haar ouders bij één van onze partners.

Als dit niet zo is kan hij/zij genieten van de 'MGM-actie'. Wij bieden 10% korting aan jouw vriend(in) die nog nooit met ons mee geweest is en dit geldig op onze residentiële verblijven in België. Om je te bedanken voor je peter- of meterschap ontvang jij van ons een kortingbon ter waarde van €25,00. Deze is geldig op jouw volgende verblijf, niet cumuleerbaar met andere kortingen en niet ruilbaar tegen geld of een ander betaalmiddel. Je vriend(in) dient enkel jouw naam en voornaam te vermelden op het inschrijvingsformulier met de vermelding "MGM-actie".

Hoe weet ik of mijn inschrijving in orde is?

Wanneer je je inschrijving via de website verzendt, zal je een automatische boodschap krijgen die meedeelt dat je inschrijving in verwerking is. Vervolgens wordt deze door onze medewerkers behandeld. De week nadien zal je via e-mail een bevestiging krijgen. Bij vragen neemt de vakantiedienst persoonlijk contact met je op. De specifieke informatie over het verblijf wordt ten laatste 2 weken voor het vertrek naar jou opgestuurd na ontvangst van de betaling.

Kunnen mijn dochter en vriendin samen reizen en slapen?

Dit kan zeker. Vermeld gewoon op het inschrijvingsformulier bij opmerkingen: "Reist samen met... of wil graag de kamer delen met..." . Wij proberen hier dan zo veel mogelijk rekening mee te houden.

Zal het fiscaal attest automatisch opgestuurd worden?

Ja, het fiscaal attest wordt in de loop van het eerste semester van het jaar na deelname automatisch opgestuurd naar alle deelnemers die er recht op hebben. Een Top Vakantie is fiscaal aftrekbaar voor kinderen van 3 tot en met 11 jaar.

Zijn de kinderen onder voortdurende begeleiding? (ook in het buitenland?)

Kinderen jonger dan 16 jaar zijn in het buitenland voortdurend onder begeleiding. Kinderen ouder dan 16 jaar worden eveneens voortdurend begeleid met het verschil dat ze meer ruimte en vrijheid wordt toegewezen. Dit onder concrete voorwaarden, afgesproken met de begeleiding.

Ik ben niet aangesloten bij een mutualiteit die met jullie samenwerkt. Kunnen mijn kinderen mee?

Natuurlijk kan dat. 
Neem zeker contact op met uw huidige mutualiteit. Vele mutualiteiten bieden kortingen op jongerenreizen.

Verder kan u misschien op een andere manier van een korting genieten. Zo werkt u misschien bij één van onze partners of heeft uw kind nog recht op de fiscale aftrekbaarheid. 
Ten slotte is er ook nog onze 'MGM-actie', waarbij uw zoon/dochter via een vriendje die al met ons is meegeweest op vakantie, kan genieten van een korting.

Zal het attest van deelname automatisch worden opgestuurd?

Ja, het attest van deelname zal automatisch via e-mail verstuurd zijn na verblijf. 
Dit attest hebt u bijvoorbeeld nodig om aan u mutualiteit of uw werkgever te bewijzen dat uw zoon/dochter met ons is mee gegaan op vakantie en u zo recht heeft op een korting.

Het attest van deelname is niet hetzelfde als het fiscaal attest. Het fiscaal attest wordt opgestuurd in het eerste semester van het volgende jaar en dit gebeurt wel automatisch.

Mijn kind heeft speciale voeding nodig (ziekte of religie). Is dit mogelijk?

Onze diensten en begeleiders houden rekening met bijzondere verzoeken en voorschriften voor dieet, allergie, … Het volstaat dit te vermelden in de medische gegevens op het inschrijvingsformulier, onze medewerkers zullen het nodige doen om de ploeg ter plaatse op de hoogte te brengen. In het buitenland kunnen we speciale menu’s (bv. vegetarisch) jammer genoeg niet garanderen. De aanvraag kan ter plaatse gedaan worden, tijdens het verblijf, maar het akkoord van de hoteliers is hierbij nodig.

Zijn de verschillende kortingen cumuleerbaar?

Per vakantie kan u maar van één kortingsmogelijkheid gebruik maken. De verschillende kortingen zijn dus niet cumuleerbaar. Het fiscaal attest wordt wel opgestuurd aan alle rechthebbenden. 
U kan echter wel bij ons een deelnameattest aanvragen na het verblijf om bij uw ziekenfonds of werkgever binnen te brengen (om te kunnen genieten van een tussenkomst van uw werkgever als u een korting kreeg via uw ziekenfonds of omgekeerd). 

Kan ik mijn kind tijdens het verblijf contacteren?

U kan uw kind indien gewenst telefonisch contacteren (het telefoonnummer van het centrum of hotel zal in de reisdocumenten vermeld zijn). Wij vragen tijdens de maaltijduren te bellen om de activiteiten zo weinig mogelijk te verstoren en deze telefoontjes zoveel mogelijk te beperken. 
In geval van nood hebben wij ook een permanentiedienst: bij hoogdringende gevallen (ongeval, overlijden, …) kan hiermee contact opgenomen worden. Dit nummer wordt ook in de reisdocumenten vermeld. 

Wordt er strikt gehouden aan de indeling in leeftijdsgroepen?

Om het goede verloop van de verblijven te waarborgen, proberen we ons zoveel mogelijk aan de vooropgestelde verdeling in leeftijdsgroepen te houden. Uiteraard hanteren we wel een zekere soepelheid: als de deelnemer tijdens dat kalenderjaar de gewenste leeftijd nog zal bereiken, kan hij/zij ook deelnemen behalve wanneer er expliciet vermeld staat bij een verblijf dat de deelnemers een bepaalde leeftijd bereikt moeten hebben. 

Vb: Een deelnemer geboren in augustus 2000 mag tijdens de paasvakantie 2009(wanneer hij/zij 8 jaar zal zijn) wel al deelnemen aan een verblijf voor 9-12-jarigen. Hij/zij wordt immers in 2009 9 jaar.

Hoe verloopt het vervoer naar de verblijfplaatsen?

Voor de verblijven in België: Het vervoer gebeurt normaal gezien per trein vanuit het station Brussel-Zuid. De animators zullen de verantwoordelijkheid voor uw kind opnemen vanaf het moment van verzamelen. Indien u wenst, kan u uw kind zelf brengen en halen op voorwaarde dat u dit aan onze diensten meldt ten laatste 1 week voor afreis. Voor sommige verblijven is het ook mogelijk om op andere plaatsen op te stappen. Dit wordt vermeld op de reisbrief. 

Voor buitenlandse verblijven: Het vervoer gebeurt per trein, per bus of per vliegtuig vanuit Brussel. Voor de sneeuwvakanties wordt in functie van de periodes en het aantal deelnemers soms ook een vertrek vanuit een andere locatie voorzien. 

Kan ik foto’s van mijn kind tijdens het verblijf zien?

Sommige centrumleiders maken foto’s en zorgen ervoor dat deze tijdens of na het verblijf beschikbaar zijn voor de deelnemers en hun ouders. Dit hangt dus af van het verblijf in kwestie. Indien er foto’s online zijn, wordt er een link geplaatst in onze fotoboek.

Wordt mijn kind goed begeleid?

De sport- en onstpanningsactiviteiten worden ingericht en begeleid door eindverantwoordelijken die een selectieproef hebben doorstaan. 
Ze zijn in het bezit van het officieel nationaal attest van ‘animator in het jeugdwerk’. Ze worden bijgestaan door een ploeg van animators, geattesteerd of in opleiding. 
Voor de gespecialiseerde verblijven (ski, tennis, paardrijden, informatica, talen, enz…) staan competente instructeurs in voor de begeleiding. Deze personen worden aangeduid door Top Vakantie vzw. Het aantal verantwoordelijken wordt bepaald in functie van het aantal en de leeftijd van de deelnemers en de aard van de activiteiten met een gemiddelde van 1 verantwoordelijke per 8 deelnemers. Voor de allerkleinsten hebben we uiteraard extra aandacht (extra begeleiding, helpen bij hun bagage, …).